Multe programe de pe piață sunt copii la indigo ale unor programe care erau noi, în urmă cu 5, 10 sau 20 de ani, când au fost inițial concepute. Cum ai putea să procedezi, ca și client, pentru a diferenția inovațiile la indigo de inovațiile autentice?

Majoritatea companiilor care optează pentru programe de dezvoltare organizațională, fie că e vorba despre programe de consultanță de management, de training, de coaching sau compuse dintr-un portofoliu complex de servicii, își argumentează opțiunea, printre altele, prin intenția lor de a inova, de a apela la soluții noi, de a învață din extern, de la companii specializate, noi moduri de lucru, noi abordări, mai performante și mai calitative decât cele pe care le utilizează curent.

Implicit, toți jucătorii serioși de pe piața de learning&development au în declarația lor de valoare inovația și personalizarea serviciilor. Doar că realitatea este de cele mai multe ori cu totul alta, anume aceea că multe programe de pe piață sunt copii la indigo ale unor programe care erau noi, în urmă cu 5, 10 sau 20 de ani, când au fost inițial concepute, iar versiunea curentă care se oferă, cu eticheta simpatică de program personalizat, este pur și simplu versiunea rebranduită, cu ceva noi termeni din jargonul curent de afaceri, care oferă un lustru de nou și o sclipire aurită ce dispare, vorba aceea, după 3 spălări...

Dar să vedem, pentru început, de ce este o strategie pierzătoare, dacă ești client, să cumperi astfel de inovații la indigo. În primul rând, trăiești într-o piață competitivă. Cam toți care conducem afaceri sau lucrăm în managementul senior al unei companii ne confruntăm cu această realitate, a unui mediu de afaceri alert, dinamic, hipercompetitiv. De ce am cumpăra soluții care au fost vândute și altor companii, din industria noastră sau chiar competitorilor noștri? De ce să cumperi trainingul pe care l-au luat și competitorii tăi? De ce să primești aceleași sfaturi pe care consultantul de management care ți le vinde ție le-a oferit (personalizate, desigur!) și celorlalți tz competitori ai tăi, după cum singur îți poți da seama din portofoliul lui public de clienți, sau, si mai bine, ți le spune chiar el, ca și argument al amplei sale experiențe...

În al doilea rând, ai dreptate că ai nevoie de soluții personalizate. Dacă firma ta are succes, și probabil are, că altfel nu ai fi în situația de a-ți căuta program de learning&development, succesul l-ai obținut prin diferențiere. Firma ta reprezintă un sistem complex, ale cărui mecanisme de funcționare sunt elaborate, și susțin atât succesul, cât și blocajele în care te găsești. Chiar ai nevoie de soluții inovative. De ce să-ți irosești timpul și bugetul plătind copii la indigo, când ai putea la fel de bine să îți chiar găsești parteneri inovativi, care să te ajute cu problemele tale reale, construind soluții cu adevărat adaptate cazului tău de business, în loc de a încerca să potrivească problemele tale în soluții... prefabricate, cum procedează inovatorii la indigo.

Și în al treilea rând, pentru că inovația este singura soluție câștigătoare, în ce privește eficiența programelor de learning&development. Ideile inovative de astăzi sunt, în marea lor majoritate, combinații ale ideilor valoroase din ultimii 50 de ani de management și afaceri, ca profesii și discipline. Originalitatea în management și afaceri, astăzi, începe de la multidisciplinaritate, de la cunoașterea mai multor paradigme, și de la experiența concretă, pragmatică, a piețelor și industriilor pentru care sunt concepute programele de learning&development.

Niciun program care aplică un singur model, un singur concept, o singură școală, de management sau de afaceri, nu are cum să funcționeze. Problemele companiei moderne se extind pe atât de multe domenii noi (management, leadership, marketing, vânzări, producție, operațiuni, juridic, resurse umane, coaching, mentoring, strategie, tactică, dacă ar fi să enumerăm doar câteva), care nu existau acum 1, 2, 5 sau 10 ani, ce să mai spunem acum 50 de ani. Singurele soluții care au măcar șansa de a rezolva, în mod real, problemele unei companii, sunt soluții multidisciplinare, pe care niciun inovator la indigo nu le poate produce, din simplul motiv că inovațiile la indigo acoperă un singur domeniu, acela care e copiat din nou și din nou, la nesfârșit...

Și cum ai putea să procedezi, ca și client, pentru a diferenția inovațiile la indigo de inovațiile autentice? Opțiuni există destule. Cele mai accesibile ar fi:

  • Întreabă-l pe consultantul care îți vinde soluția ce găsește comun la Peter Drucker, Nassim Nicholas Taleb, Sun Tzu, Timothy Gallwey și Winston Churchill. Dacă nu îți răspunde ceva ce poți, imediat, să aplici la tine în companie, ca să rezolvi o mică problemă, este la indigo inovația pe care ai primi-o.
  • Dă-i o speță reală, un caz concret, și cere-i să-ți explice cum ar rezolva programul pe care ți-l vinde, situația. Din nou, dacă primești o frumoasă teorie căreia nu îi găsești imediat aplicabilitate, ai de-a face cu o inovație la indigo.
  • Verifică experiența pe care ți-o prezintă vânzătorul soluției. Dacă e vorba de mulți ani în care a vândut soluția, către aceleași industrii, sau despre o întreaga doctrină a experienței într-un domeniu specific, a oamenilor care livrează soluția, din nou, ți se prezintă o inovație la indigo.

În loc de concluzie, ceva ce spunea Abraham Lincoln: „În cele din urmă, nu contează anii din viața ta, ci viața din anii tăi.”

Adaptat la afaceri, 2017: nu contează anii de experiență, ci experiența din ani. Nu contează de câte ori a fost vândută, o soluție, competitorilor tăi sau industriei tale, contează ca soluția pe care o cumperi tu să conțină, real, inovațiile de care compania ta, care la rândul ei este unică și nu admite indigo-uri, are nevoie. Doar acea soluție merită un buget.


Autor:

  • Iulia Dobre-Trifan    ITILv3, OCUP, NM Practitioner Coach

    Iulia Dobre-Trifan    ITILv3, OCUP, NM Practitioner Coach

    Coach, trainer, manager de servicii cu peste 12 ani experiență în domeniul proiectelor și serviciilor IT. Read More
  • 1